בפוסט הקודם עסקתי בנושא למידה מקוונת בשעת חירום. טענתי כי בשעה של מצוקה אמיתית בה נתונים התלמידים אין די בדאגה לפעילויות לימודיות- חינוכיות ברשת משום שהן אינן נותנות מענה ממשי לצרכים של תלמידים במצוקה.
במקום לתת דגש ומשמעות רבה להספק לימודי יש לתת במה לחוויות ולרגשות במעגל החברתי הקרוב- חברים לכיתה ומורים מוכרים.
למען הסר ספק, אינני דוגלת בביטול מוחלט של הפעילויות הלימודיות בלמידה מרחוק אך מוצאת כי פעילות חברתית שאותה מוביל/ה מחנך/ת הכיתה, לעיתים בסיוע של יועצת או פסיכולוגית בית הספר תאפשר לתלמידים הפוגה רגשית שתייעל את הלמידה החינוכית.
אני בהחלט מסכימה עם ההיערכות שנעשית לקראת מצבי חירום שהרי "אין סומכין על הנס" חובה להשקיע בתשתית, שתשרת את הצוות החינוכי והתלמידים בפן הלימודי אך בעיקר תוך מתן מענה לצרכים ריגושיים- חברתיים.
מה יכולה לכלול תשתית זו?
הרשתות החברתיות, ובמרכזן ה"פייסבוק" בהחלט יכולות להוות סביבה תומכת בתנאי שכל חברי הכיתה חברים בה. מדובר בקבוצה ייעודית שנפתחת מבעוד מועד בהנחיית מורה, לרוב מחנך הכיתה.
במצב החירום האחרון, בזמן מבצע "עמוד ענן", גויס הטלפון ה"חכם" למשימה ונוספה פלטפורמה חברתית משמעותית חדשה, חדרי מורים וכיתות רבות פתחו קבוצות תמיכה ב- WhatsApp שהינה אפליקציה לנייד, המאפשרת לשלוח ולקבל הודעות מבלי לשלם. בנוסף לשליחת הודעות בסיסית, המשתמשים יכולים ליצור קבוצות, ולשלוח זה לזה הודעות מדיה המכילות תמונות, וידאו ושמע, ללא הגבלה.
שתי התשתיות שצוינו לעיל מתאימות בעיקר לתלמידי הכיתות הגבוהות, חטיבת הביניים והתיכון שמיומנים ובקיאים ברזי הפייסבוק ורובם אף מחזיקים בטלפון נייד מתקדם.
אך על מנת להבטיח כי כל התלמידים ייקחו חלק בשיח הלימודי-חברתי בשעת חירום יש להכשיר ולטפח בעיקר את האתר הבית ספרי.
פעילות בעיתות מצוקה באתר הבית ספרי תנחל הצלחה בתנאי שהתלמידים מורגלים בעבודה שוטפת בו בימות השגרה. במידה והאתר הבית ספרי אינו מהווה חלק משמעותי בפעילויות הלימודיות/חברתיות בבית הספר קשה יהיה להופכו לכזה בשעת חירום ושוב יהיו התלמידים מנותקים מהמעגל החברתי-לימודי שלהם בעת בה הם זקוקים לו ביותר.
לסיכום, שתי תובנות מרכזיות ביקשתי להעביר בפוסט הנוכחי, האחת- הכשרת האתר הבית ספרי ללמידה ולהתנהלות חברתית בשעת שגרה תוכיח את עצמה בשעת חירום והשנייה- בטרם נדאג להספק הלימודי שנפגע, מן הסתם, בשעת חירום יש לתת מענה לצרכים החברתיים- רגשיים הנובעים מהניתוק של הלומדים מחבריהם הקרובים.
להלן שיח שנעשה בפורום אחת הכיתות בבית ספרי בין מחנכת לתלמידיה במבצע "עמוד ענן". שיח חברתי-רגשי במיטבו:
חוויות מהמרחב המוגן
במקום לתת דגש ומשמעות רבה להספק לימודי יש לתת במה לחוויות ולרגשות במעגל החברתי הקרוב- חברים לכיתה ומורים מוכרים.
למען הסר ספק, אינני דוגלת בביטול מוחלט של הפעילויות הלימודיות בלמידה מרחוק אך מוצאת כי פעילות חברתית שאותה מוביל/ה מחנך/ת הכיתה, לעיתים בסיוע של יועצת או פסיכולוגית בית הספר תאפשר לתלמידים הפוגה רגשית שתייעל את הלמידה החינוכית.
אני בהחלט מסכימה עם ההיערכות שנעשית לקראת מצבי חירום שהרי "אין סומכין על הנס" חובה להשקיע בתשתית, שתשרת את הצוות החינוכי והתלמידים בפן הלימודי אך בעיקר תוך מתן מענה לצרכים ריגושיים- חברתיים.
מה יכולה לכלול תשתית זו?
הרשתות החברתיות, ובמרכזן ה"פייסבוק" בהחלט יכולות להוות סביבה תומכת בתנאי שכל חברי הכיתה חברים בה. מדובר בקבוצה ייעודית שנפתחת מבעוד מועד בהנחיית מורה, לרוב מחנך הכיתה.
במצב החירום האחרון, בזמן מבצע "עמוד ענן", גויס הטלפון ה"חכם" למשימה ונוספה פלטפורמה חברתית משמעותית חדשה, חדרי מורים וכיתות רבות פתחו קבוצות תמיכה ב- WhatsApp שהינה אפליקציה לנייד, המאפשרת לשלוח ולקבל הודעות מבלי לשלם. בנוסף לשליחת הודעות בסיסית, המשתמשים יכולים ליצור קבוצות, ולשלוח זה לזה הודעות מדיה המכילות תמונות, וידאו ושמע, ללא הגבלה.
שתי התשתיות שצוינו לעיל מתאימות בעיקר לתלמידי הכיתות הגבוהות, חטיבת הביניים והתיכון שמיומנים ובקיאים ברזי הפייסבוק ורובם אף מחזיקים בטלפון נייד מתקדם.
אך על מנת להבטיח כי כל התלמידים ייקחו חלק בשיח הלימודי-חברתי בשעת חירום יש להכשיר ולטפח בעיקר את האתר הבית ספרי.
פעילות בעיתות מצוקה באתר הבית ספרי תנחל הצלחה בתנאי שהתלמידים מורגלים בעבודה שוטפת בו בימות השגרה. במידה והאתר הבית ספרי אינו מהווה חלק משמעותי בפעילויות הלימודיות/חברתיות בבית הספר קשה יהיה להופכו לכזה בשעת חירום ושוב יהיו התלמידים מנותקים מהמעגל החברתי-לימודי שלהם בעת בה הם זקוקים לו ביותר.
לסיכום, שתי תובנות מרכזיות ביקשתי להעביר בפוסט הנוכחי, האחת- הכשרת האתר הבית ספרי ללמידה ולהתנהלות חברתית בשעת שגרה תוכיח את עצמה בשעת חירום והשנייה- בטרם נדאג להספק הלימודי שנפגע, מן הסתם, בשעת חירום יש לתת מענה לצרכים החברתיים- רגשיים הנובעים מהניתוק של הלומדים מחבריהם הקרובים.
להלן שיח שנעשה בפורום אחת הכיתות בבית ספרי בין מחנכת לתלמידיה במבצע "עמוד ענן". שיח חברתי-רגשי במיטבו:
חוויות מהמרחב המוגן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה